Implementing Knowledge Strategies : Lessons from international development agencies
Ben Ramalingam – Overseas Development Institute – ODI – 2005
Ben Ramalingam – Overseas Development Institute – ODI – 2005
Cette étude synthétise les recherches existantes sur la gestion de connaissance et l’apprentissage dans le secteur du développement. Elle aborde huit questions clés sur les stratégies et systèmes adoptés par les organisations de développement : 1) comment la connaissance et l’apprentissage sont-ils compris et mis en place ; 2) comment les connaissances s’introduisent-elles dans la structure organisationnelle ; 3) comment ces activités de connaissances sont-elles liées aux fonctions de l’organisation ; 4) comment la connaissance et l’apprentissage sont liés aux activités des organisations ; 5) comment les infrastructures électroniques servent-elles à ces stratégies ; 6) quelles vision, leadership et gestion ; 7) quel cout-bénéfice de l’apprentissage ; 8) comment ces programmes adressent-ils les aspects externes de l’apprentissage et la connaissance ? A partir des données et d’études de cas, ce document présente les principales avancées, formule les tendances et présente des recommandations.
This study synthesises existing research on knowledge and learning in the development sector, and draws out eight key questions for examining related strategies and systems in development agencies. 1) How is knowledge and learning understood and applied ? ; 2) How does knowledge interface with the existing structure of the organisations ? ; 3) How do knowledge activities link to existing core functions of the organisation ? 4) How does knowledge and learning link with the existing support functions of the organisations ? 5) How do connective physical and electronic infrastructures support knowledge and learning strategies ? ; 6) Vision, leadership and management ; 7) Measuring the costs and benefits of learning and not learning ; 8) How does the knowledge programme address the external aspects of knowledge and learning work ? Together, these questions make up a comprehensive Knowledge Strategies Framework. The study then presents the analysis of data collected on current knowledge and learning practices in 13 selected case study organisations. This data was gathered via desk based reviews, interviews, consultations with agency staff and focus groups. The Knowledge Strategies Framework is used to analyse and synthesise these findings, to formulate the recommendations of the study, and to suggest key next steps.